Reticulitermes lucifugus

bodemtermiet

Lengte 2-9 mm, januari-december

Werkers/-sters witachtig, 2-3 mm. groot soldaten iets groter en eveneens witachtig, maar met grotere, gelige kop en schaarvormige, donkere kaken (068 1a g). Volwassen, seksuele exemplaren donkerbruin van kleur en met lange vleugels, 6-9 mm (068 1b g).

Komt wijd verspreid voor in het Middellandse Zeegebied onder stenen en dood hout, vooral in bosrijke omgeving.

De nesten van deze Europese termietensoort kunnen zowel boven- als ondergronds worden aangelegd. De dieren leven van hout (cellulose) dat in de darm met behulp van speciale bacteriƫn wordt verteerd. De werkers en werksters zijn nimfen die nooit volwassen worden. Een aantal van hen kan zich ook verder als soldaat ontwikkelen en betrokken raken bij de verdediging van het nest tegen vijanden. Andere nimfen ontwikkelen zich in het voorjaar tot gevleugelde, seksuele vormen (068 1b g). Zij verlaten het nest op een dag tijdens een bruiloftsvlucht waar ze exemplaren van andere nesten tegen kunnen komen. Mannetjes en vrouwtjes vormen in de lucht paartjes en keren dan naar de grond terug. Op een geschikt plekje breken zij de vleugels af en vindt de paring plaats. Later beginnen ze dan een nieuwe termietenkolonie waar het paar koning en koningin van wordt en alle jongen voortbrengen. Indien het koningspaar vroegtijdig mocht sterven kunnen de werkers uit het jonge broed nog een nieuwe koning en koningin grootbrengen, die de open gevallen toppositie kunnen opvullen.

Gelijkende soorten
De uit Noord-Amerika ingevoerde Reticulitermes flavipes is een aantal malen in Europa met goederen ingevoerd. Het is bekend dat deze termietensoort zich jarenlang in Hamburg in gebouwen heeft opgehouden en enige schade heeft aangericht.