Vespula germanica

Duitse wesp

Lengte 13-19 mm, januari-december.

Lijkt zeer op de gewone wesp. Tekening op kopschild bestaat meestal uit 3 punten (272 1c g). Slapen met niet onderbroken gele streep. Gele streep op borststuk in het midden naar onderen verbreed. Brede kaaktand aan binnenkant concaaf.

Overal algemeen, maar in Nederland toch minder talrijk dan de gewone wesp.

De soort lijkt in haar gedrag en biologie veel op de gewone wesp. Evenals deze nestelt zij boven- of ondergronds op verborgen donkere plaatsen. Het nest bereikt dezelfde grootte, soms tot bijna 1 m in doorsnede (272 1a g) en het aantal individuen kan eveneens uit enige duizenden bestaan. Als de mantel voor een deel is verwijderd zijn er de raten te zien (272 1d g). In totaal telt een groot nest 10 tot 12 raten, maar meestal minder. Een markant onderscheid is echter de keuze van het bouwmateriaal. De Duitse wesp gebruikt vast en slechts aan de oppervlakte verweerd hout. Daardoor zien haar nesten er steeds grijs uit, vaak met smalle gele of vuilwitte strepen (272 1b g) en niet geelbruin zoals bij de gewone wesp. Ook de Duitse wesp bezoekt de mens op terrasjes en komt vaak op zoetigheden af. Het nest wordt fel verdedigd bij verstoringen in de directe omgeving van het nest. In Nederland kunnen de Duitse en de gewone wesp op verzoek worden bestreden door gediplomeerde ongediertebestrijders, indien men last heeft van nesten in de directe leefomgeving van de mens. Men moet goed bedenken dat de wespen niet alleen lastig zijn, maar dat het ook nuttige insectenverdelgers zijn die jaarlijks duizenden voor de land- en tuinbouw schadelijke insecten opruimen.